شایسته سالاری كجا وچگونه.......?!

شایسته سالاری كجا وچگونه.......?!

 

 ملاک مشروعیت مسئولان در بیانات مقام عظمای ولایت چیست؟؟

معظم له در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری فرمودند:

«کار آمدی روز افزون همه مسئولان کشور امری ضروری است در قانون اساسی برای رده های مختلف کشور شرایط ووظایفی پیش بینی شده که تحقق آن شرایط وکار آمدی در انجام دادن وظایف قانونی ،ملاک مشروعیت مسئولان است از هیچ کس انتظار معجزه نمیرود اما در عملکردباید کارآمدی ونشانه های موفقییت در انجام دادن وظایف محوله، آشکار و ملموس باشد.»

بر هیچکس پوشیده نیست که یکی از عنایات بزرگ الهی در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بعداز رهبریهای خردمندانه امام (ره) حضورنقش وجایگاه «مردم» بوده است.                                 

با قدری تامل در بیانات ورهنمودهای معمار کبیر انقلاب این مهم به وفور قابل درک وفهم است بطوری که کمتر سخنرانی ونوشته ای از ایشان یافت میشود که به نقش کلیدی ومحوری مردم در پیروزی وتداوم انقلاب تاکید نشده باشد. مردمی که بارها وبارها در لحظات حساس وبحرانی حضور خود را در صحنه  های مختلف اعلام کرده و توطئه های بزرگ دشمنان داخلی وخارجی را نقش بر آب کرده اند.

از طرفی در سیره عملی حضرت امام(ره) «خدمت به مردم»«گره گشایی از کار مردم »واینکه« مردم ولی نعمت ما هستند»و«مردم بودندکه ما را از زندانها آزاد وبه ریاست رسانند»به چشم می خوردوآنجا که در وصیت نامه سیاسی الهی زیبا ترین وبی نظیر ترین تعبیر را برای مردم ایران ترسیم میکندکه «مردم ایران از مردم عهد رسول الله در صدر اسلام برترند» .که پرواضح است این فرهنگ بر خاسته از خاستگاه اسلامی وفرهنگ غنی ائمه اطهارسلا م الله علیهم اجمعین منشا گرفته است زیرا نظیر این تعابیر را در سخنان گهربار امامان معصوم سلا م الله علیهم اجمعین بسیارمی یابیم آنجا که امام حسین (علیه السلام)می فرمائید:« حوائج ونیازمندیهای مردم به شما از نعمت های الهی است با گره گشایی از کار مردم بکوشیدتا از این نعمت ها بی بهره نشوید » ودر روایت دیگری«خدمت کردن به مردم همسنگ عبادت» تشبیه شده است.

گزاف نیست اگر بگوئیم امام راحل (ره)بعد از اعتقاد قلبی به خداوند سبحان وامدادهای غیبی باورواعتقاد عجیبی به قدرت وکارآمدی مردم داشتند که این ایده وتفکر در میثاق ملی وقانون اساسی به عنوان یک اصل خدشه نا پذیر ملحو ظ گردیده است.

بر این اساس مردم لایق بهترین ،کار آمدترین،مومن و خداترس ترین ،تواناومجربترین مسئولان در گزینش وبکار گیری هستند واین همان تبیین شایسته سالاری است که مسئولان وصاحب منصابان میبایست به عنوان معیار والگو همواره نصب العین خود قرار داده ودر عزل ونصب ها از آن پیروی کنند.

به نظر می رسدیکی ازبهترین ملاک و معیارهای سنجش وتطبیق عملکرد دلسوزان به اسلام وانقلاب و   سیره امام(ره)میزان پای بندی وعمل به این منشور مستحکم وخدشه ناپذیر می باشدودر غیراین صورت هر گونه انتصاب وبکار گیری خلاف شئونات اسلامی وافکارواندیشه های امام (ره) ورهبری , بوده وعاملین آن سالها از خط ودیدگاههای سیاسی-الهی ایشان بدورند .ونتیجه ای جزعقب ماندگی ،نارضایتی ،دوباره کاری واتلاف سرمایه های مادی ومعنوی کشوربدنبال  نخواهد داشت.

مدیران ارشد در انتخاب متصدیان امور، باید کمال دقت را داشته باشند تا افراد کارآمد و در عین حال مؤمن و متعهد را به کارها بگمارند تا آنها با دل سوزی و احساس مسؤولیت بیش تر، در راستای حلّ مشکلات بکوشند.

مقام معظمرهبری، حضرت آیت اللّه خامنه ای در این باره می فرمایند: «سعی بشود درباره این گزینش، زیاد دقت [شود]... آن نیروی مؤمن و با اخلاص را جست و جو بکنید. البتّه این به معنای آن دعوای معروف «تخصص و تعهد» نیست، نه، بحث بر سرکارآمدها و کاردان هاست. ما نمی گوییم به یک مسجد بروید و ببینید چه کسی بهتر عبادت می کند، او را بیاورید؛ نه، در بین آن کسانی که توانایی کار دارند، دنبال عنصر تقوا و تعهد و اخلاص بگردید و او را در رأس کار بگذارید تا آن ... مجموعه نزدیک به شما، همواره بتواند اعتماد شما را جلب کند و شما بتوانید کار را انجام دهید». نیز می فرمایند: «در تشخیص ها، در گزینش اشخاص و در گزینش مسؤولان، باید خدا رادر نظر بگیرید. گزینش، باید گزینش هوشمندانه، عالمانه و دقیق باشد. این ها جزو وظایف حتمی است»

درپایان به ذکر چند نکته می پردازیم امید است تذکری باشد تا میزان پایبندی ووفاداری به خط وراه امام كه همانا منشورعملي دولتمردان نظام است  بهتر سنجیده شود

١ ستاد سالاری بجای شایسته سالاری بدون در نظر گرفتن لیاقت وکارآمدی افراد که در فرهنگ انتصابات دهه های اخیر بصورت نرم درآمده است تا چه اندازهای با مشی ومرام وخط امام(ره)وعدالت وانصاف وآموزه های دینی ما ساز گاری است.آیا تجربه تلخ وسنگین این انتصابات را در در دوره های گذشته که باعث لطماتی جبران ناپذیر به کشور ومردم شدرا به یاد نداریم؟

2-سپردن امورات مردم که یکی از ارکان بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی هستند بعضا به افراد کم تجربه،  باانگیزه های سیاسی و جناحی با افکار سیاسی ناسالم و بعضاناسیونالیستی بازی کردن با سرنوشت ومقدرات مردم مومن وهدر دادن سرمایه های ملی ومعنوی کشور نیست؟

3-بهتر نیست برای انتخاب وبکار گیری افراد برای تصدي پست هاي مهم وکلیدی مشورت با نخبگان و دلسوزان نظام وپیشکسوتان بدور از هرگونه تعصب در دستور کار دولتمردان قرار گیرد؟

4- بهتراست قدری به عقب بر گرديم ومیزان شایستگی اخلاقی واعتقادی برخی منصبین قبلی را باز نگری کنيم شاید برای علت برخی عقب ماندگی بتوان پاسخی در خور تحسین یافت.

5-امیدوارم اگر بدليل كمي سن وتجربه ویا غفلت با راه وانديشه هاي امام (ره) وانقلاب آشنايي كامل نداريم لااقل به فكر حفظ وپاسداري ازارزشهايي باشيم که تاكنون به آنان باليده ايم وماهمگی از قبل آن به اينجا رسيده ايم 

ارادتمند:حسن نارنج پور



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



موضوعات مرتبط: ديدگاههاي مدير وبلاگ
[ دو شنبه 2 دی 1392 ] [ 5:20 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]